Milan Jan Erben
(3.7.1959 v Praze)
Během šťastných dětských let jsem byl často v Řevnicích u babičky a dědy.
Poté jsem prožíval šikan a vzpouru střídanou pokusy se přizpůsobit, vnitřní chaos socialistických myšlenek přes anarchii, orientální náboženství, letničáře, Svědky Jehovovi, až jsem byl pokřtěn v Římskokatolické církvi ve 27 letech v roce 1987.
Studoval jsem několik vejšek, chodil do hospod a na koncerty (nejraději na nepovolené), na vojně jsem strávil více jak dva roky.
Pracoval jsem u obludného počítače EC 1033, jako chemik ve výzkumném ústavu, dále jsem chodil po polích a v batohu jsem míval několik knih. Potom jsem začal pracovat jako technik, což mi zůstalo. Bydlím v Praze s nemocnou maminkou.
Co se mě dotklo okrajově, přestože jsem se tím zabýval? Závodní veslování a po uvolnění hranic cestování (Amerika, Asie, Solovecké ostrovy…).
Vždy jsem měl přátele, kteří mne vedli k literatuře a hudbě. Psal jsem do šuplíku. Okolo roku 2000 jsem začal vystupovat jednak na autorských čteních, ale postupně také s hudebně poetickým sdružením Slum.
V roce 2004 mi vyšla sbírka „Koncem adventu“ v nakladatelství Alfa-Omega, roku 2006 CD Slumu, v roce 2008 sbírka „Perimoukasso“ ve stejném nakladatelství. Vystupuji sám nebo s kapelou v klubech, kavárnách, hospodách a na festivalech. Občas mi něco vyjde v časopisech, mám také samizdatové sbírky pro děti „Mladý kos“ a duchovní poesie „Zde zatím“.
Jako by na mne padla tíha básní.
Procházím mřížovím
po bílých schodech jejich odrazů,
do duší obzorů
a nebem tu, až k choulení se
pod jejich váhou dopadu
k rozbitým pomníkům,
chropotům a šelestům.
Máš-li problémy, kup maznici a mezi spoje vstříkni olej.
Stroj zapni nejprve naprázdno a postupně zvyšuj zátěž.
Až vše praskne a rozletí se, zkus to po opravě znovu.
Pokud opravit nejde, stroj ekologicky vyhoď a tvrď,
že si pořídíš jiný. Když jej dlouho nemáš, zvědavé dotazy
uklidňuj tím, že čekáš na lepší model. Nakonec se zapomene.
Její láska snesla ponížení.
Nemoc a samota ji krušily a přitom nepřestala milovat.
Srdce se jí mohlo rozskočit něžným citem,
který neměla komu z fyzicky přítomných dát.
Byla ošklivá a hrdá, velmi nepříjemná kombinace.
Dívali se na ní se soucitem, ale štítili se jí.
Neměli jí rádi, protože cítili, že je převyšuje
a navíc jim připomínala jejich nedokonalosti.
Když umřela, všichni si oddychli,
i když jim trochu scházelo, že neměli koho zneužívat.
Ale takových je více.
Jednoznačně prokázal, že je nudný patron.
Moc chtěl být zábavný,
jenomže sotva něco řekl, tak se ostatní nudili.
Ještě horší to bylo s gesty,
radši se nešklebil a držel nepokojné ruce.
Pořád mu dávali najevo, že čekají výbornou zábavu.
Nejraději by se propadl.
A tak nechal je.
Dokola mluvili o sobě,
o svých milencích, práci, zájmech
a prokládali to žerty,
které nebyly pouze trapné, ale i hnusné.
Nemohl se odtrhnout,
fascinovaně do sebe lil piva
a druhý den měl pachuť v ústech, v hlavě
a po celém těle.
ocílka hrudí
trochu studí
naproti tobě
ležet v hrobě
hrdě a rovně
Nevěř, že se to lehko spraví.
Chtějí tě zničit.
Ale nebojuješ proti lidem,
porážka nic neznamená.
Musíš držet zdvižené ruce,
With a little help from our friends.
Umíš pěkné verše
s vtipnými zápletkami
a pitvořit se u toho?
Pak jsi náš.
Stáváš se členem party
nějaké skupiny,
například „11,5“
nebo „centrální difúze“.
Možná, že nás poslechl.
Ale dál vytváří své ticho,
které ho předchází mohutným průvodem.
Neskrývá se, pouze odívá nepřítomným pohledem
ryba – vrána, ryba – vrána.
Je to pomocník.
Pomáhá odkrývat bolavá místa
a rozbíjí povrchní představy.
Je jako buddhismus, odkryje, ale nevyléčí.
Chtěl jsem si to s ním rozdat,
ale nemá na rozdání.
Zato mu odvádím daně –
únavu, stáří, ošklivost, nemoci, smutek,
ale nejraději má zoufalství a zmatek.
Tím roste.
Kdy přichází?
To je tak, nechává čekat, přijde neohlášen, nechce odejít,
najednou je pryč, aby vzápětí
ryba – vrána, ryba – vrána
byl zde.
S krásným tělem
v lotosové pozici,
čaj nečaj,
korálky keců,
vedro a dusno
nových nápadů,
stejně úchylných,
jako osobní prožívání
nových princezen.
To stokrát raději
anonymitu
tlustých Američanů
fast foodu.
Jednoduchost
a pravidelnost
mi dávají
sílu,
nesou mne
od složitostí
a výstřelků
do náruče
hlubin.
Tak
i pohled
tvých očí
má sestro,
tak
i samota
posiluje
společenství.
Vzdálené světlo
Vzdálené světlo připomíná
nedávnou dobu promarněnou,
stejně jako dnešní.
Jen příslovečná drzost
absurdního zla
plýtvá emocemi.
Tu a tam problikne
hvězdička naplnění,
překrývaná podivnými úkazy,
které nás varují –
i tucet živých pochodní
lze zpochybnit.
DŽIBRÁNÚV PROROK
Mluvil k vám jako křídla ptáků
lide orfalský
mávnou sem a mávnou tam
je to prostý
a hele tak to přece je
působivá řeč
jenže křídla bez božského principu
dostanou křeč
Všechno je ve všem
inu ano
já jsem svým deštěm
je prý dáno
Všechno je jeden nekonečný pohyb
proud po němž plujeme a objímáme
dokud se nerozplizneme
v principu nicoty
Konkrétní čin a konkrétní oběť
určitá láska a určitá osoba
jsou pouze část toho pohybu
ve vodnáři obsaženého
náboženství jen kuličky na růženci
takže je vlastně všechno jedno
láska–smrt, život–prd
hmota–duch, vůně–puch
rozkoš–bolest, čest–lest
Spasitel–zběh
Naštěstí je to trochu jinak
myslím, že ví to už i Jidáš…
Lide orfalský, jsi jako hvězdy na nebi
jsi jako spočinutí na dně mořském
tak se nenech blbnout…
A co bych chtěl zas říci,
že v srdci radost mám
jak velehory zvící.
A také chtěl bych podotknout,
že nevím, zdali dokáži
se srdcí vašich dotknout.
Zbyla hořká pachuť, ale v rozletu rvoucí
vnitřnosti duše, lkající,
vězněné nedůsledností;
rozletem jiným, bláznivým,
omamujícím chrlením
s následky syndromu nejednoho.
Z kouta se směje komár, skřet a bezelstnost,
ctnost proměněná ve zlost,
chapadla touhy únikové.
Tak strašné hodiny tikají
ve vakuu nadechnutí,
aby odřezaly život od tajemného těla.
Nezhatí zkázu.
Kam spěcháš?
K všestrannému zajištění
nebo k samotě hrobu?
Ke správnému gestu
nebo do náruče zapomnění?
Po cestě se zastavuješ
nebo překračuješ krajinu?
Možná jenom tvá bolest
bloudí v kruhu.
Každou sekundu polykáš
a otevíráš do světla
nevidoucí oči své duše.
Kam spěcháš?
Miláčku, copak nevidíš,
že jsem přišla o růže?
Chtěla jsem pohladit jednorožce
a on mi je vzal.
A já myslela,
že mne ve snech provází
kvůli mně a ne květinám.
Chtěla jsem se na něm svézt,
mít jej doma
a společně podnikat výlety
do říše fantazie.
On by na mě hleděl moudrýma očima,
hrál si se mnou
a ve větru by vlála jeho hříva.
A zatím mi snědl růže.
Slova už nejsou
na svých místech.
Nebudeme je přivolávat.
Pití piva nezvětšuje blbost,
stejně jako vzdělání ji nezmenší.
Opřeni o bar koukáme
na padající pěnu,
myšlenky poletují.
A ejhle slovo, a další.
Co s nimi?
Pomalu je převracíme,
zkusmo špulíme rty,
potichu artikulujeme.
Do toho smích, břinkot sklenic, kouř.
Pak slovo, věta.
Ostatní si myslí, že se přeslechli.
A když ne,
myslí si svoje.
Máme zde velikost sedmnáct,
kdo by neměl hezké ryby rád.
Háček, olůvka, bépéem,
dozér nemyslí na samici.
Držitelé malých medailí
ráčkovali všechny příbuzné.
Už se těším, brzy odjede
bratrstvo všech neohrožených
s jejich invazními barvami
a růžovými plameňáky.
Zapálím si poslední módu,
nerad půjdu prudit o dům dál.
Fast bird mi naletěl do poustevny
Kočičí očka mění světlo vůkol lidu
A oheň se škrábe po stráni
Blíž a blíž záchytnému parkovišti
Davaj suda křičí mistr
Moudré hlavy kývají
Překotně se zbavují propisovaček
Co dělat?
Co všechno se nabízí?
Studovat osmózu
a rychle mžourat s medicinbalem.
Velkolepě kaňhat,
zašít koberec a z kamenů džus.
Zavřít klepeta, písně burlákům,
a to vše s důrazem na národ.
Buď trpělivý
a dávej spolu
neslučitelné.
Neboj se rozporů.
Nikdy nezapadneš
A buď rád.
Proč přinášet do kurníku vejce,
popelit se?
Je to samá podsada?
Nejde spíše o to, jaký je kurník?
Většina slepic je s lasičkami
jedna noha.
Kohouti jsou směšní
a hospodář spí.
Co se vylíhne?
To byla mela.
Myška hledala sýr.
Brouci se jen hrnuli,
ve zmatku potkan.
Do toho paní domácí,
a že už má všeho dost,
láteřila.
Kdo snědl sýr?
Ničema od sousedů.
Takže milé děti
Vepředu šly myši
Měly cedulku sýr proti nám
Sépie se podřekly zobákem
Na pobřeží
Kde žije osamělý přírodní ochránce
Perfektních služeb turistům
Je trochu podivín
Ale jeho farma zachránila už
Jedenáct kamer
Žabožláka demokratického
Nebásníme tu proto,
abychom byli čtiví umělci,
abychom pobavili
a udělali dobře žádostem.
Žádná galantní poezie,
a oslavy oslav.
Jak říkal Zappa,
děláme to jenom pro prachy.